Een samenwerking tussen Sterk voor kind en gezin en UNIK mbo
onderwijs
Voor Valerie leek een schooldiploma twee jaar geleden nog onmogelijk. Als
zestienjarige is haar leven op dat moment allesbehalve onbezorgd. Haar jeugd
bestaat uit een afwisseling van thuis wonen en uithuisplaatsingen waar ze,
zodra ze de kans krijgt, wegloopt. Kortom een onveilige thuissituatie. Er is
geen geborgenheid van stabiele, betrouwbare ouders en het ontbreekt Valerie
aan zelfvertrouwen. Door de oplettendheid van haar voogd komt Valerie bij
Sterk voor kind en gezin terecht. Voor haar het begin van een nieuwe toekomst.
Unieke weg naar de arbeidsmarkt
Als een jongere vastloopt op school of zelfs uitvalt dan biedt Sterk vrijwel altijd
uitkomst. Problemen worden aangepakt en door middel van maatwerk begeleiding
worden kinderen weer terug naar het onderwijs geleid. Sacha, begeleider bij Sterk,
legt uit: “Sterk is als een brug terug naar het onderwijs en sinds twee jaar ook een
schakel naar de arbeidsmarkt. We bieden bij Sterk namelijk de mogelijkheid aan om
onder onze zorg en begeleiding een geldig schooldiploma te behalen, namelijk de
Entree opleiding. Het is een praktijkgerichte mbo-opleiding op niveau 1. Wij
verzorgen de een-op-een begeleiding op onze locatie in Maastricht. Deze is gericht
op het aanleren van werknemersvaardigheden en het stimuleren van zelfstandigheid.
De lesstof en examinering worden aangeboden door UNIK mbo onderwijs.
Daarnaast volgt de jongere een meewerkstage in een bedrijf om de stof en
vaardigheden in de praktijk te oefenen.”
Als naar school gaan onmogelijk wordt
Valerie was een van de eerste kandidaten die dit traject volgde bij Sterk voor kind en
gezin en heeft na anderhalf jaar met succes als eerste haar diploma behaald. Marc,
de andere begeleider van Valerie, legt uit dat dit een traject voor jongeren is die zich
niet staande kunnen houden in het reguliere onderwijs. Dit komt vaak door een
combinatie van gedrag en problematische omstandigheden zoals een instabiele
thuissituatie. Marc: “Met de motivatie van Valerie was zeker niets mis. Ze was zich
ervan bewust dat een diploma kansen biedt. Ze wilde graag gaan werken en zelf iets
van haar leven gaan maken. Haar omstandigheden waren echter een slechte basis
voor een naar schoolgaand kind. Door de problemen en chaos in haar omgeving was
haar focus niet waar die zijn moest. Ze had geen steun of sociaal vangnet. Ze kreeg
geen hulp, motivatie of vertrouwen van mensen om haar heen om te werken aan wat
voor haar op dat moment belangrijk was. Haar gedrag stond in stand
overlevingsmodus waardoor handhaven op school onmogelijk was. Daarnaast moest
ze alle motivatie uit zichzelf halen en dat is op zestienjarige leeftijd al moeilijk
genoeg.” Sacha vult aan: “Ook met dingen als een ID-kaart aanvragen of een
sollicitatiebrief maken voor haar bijbaantje had ze onze hulp nodig. Thuis was die er
niet. Haar doorzettingsvermogen is daarom wonderbaarlijk als je ziet waar ze
vandaan komt.”
Bouwen aan vertrouwen
Sacha: “Valerie was heel gemotiveerd om haar eigen geld te verdienen en had al
snel een stage geregeld in een schoenenwinkel. Daar blonk ze direct in uit. De
motivatie om naar Sterk te komen was daarentegen een stuk minder voor Valerie.
We hebben echt hard gewerkt aan het opbouwen van vertrouwen, zowel het
vertrouwen in haarzelf als dat in ons. De intensiteit van de een-op-een begeleiding is
het begin dan ook hoog. Naarmate het traject vordert proberen we de jongere steeds
meer los te laten en stimuleren we hem of haar om zelfstandig dingen aan te gaan
pakken.”
Marc legt uit: “Zeker in het begin was de stip aan de horizon heel ver weg. In de
praktijk kwam het erop neer dat we Valerie eerst drie uurtjes per dag, vijf dagen per
week naar Sterk Jeugdhulp lieten komen. Soms kwamen we er echt aan toe om
lesstof door te nemen maar vaak was het alleen praten over wat ze in haar roerige
leven had meegemaakt. We volgden haar tempo. Bij Sterk voor kind en gezin is daar
ruimte voor. Zo gaven we haar een zetje tijdens haar piekmomenten en hebben we
haar wat meer gelaten in de slechte momenten. Steeds was het zoeken naar de
juiste mate van ruimte geven en ruimte terugpakken.” Marc laat weten, “Als Valerie
weer wat minder zorgen thuis had dan werd de verantwoordelijkheid voor haar wel
wat opgeschroefd. En zo was het telkens observeren hoe ver we konden gaan. Zo
hebben we langzaam het vertrouwen tussen Valerie en onze begeleiders
opgebouwd. Het resultaat was dat ze zich kwetsbaar durfde op te stellen en hulp
begon te vragen. De manier voor haar om te kunnen groeien en een negatieve
spiraal te doorbreken. En voor ons de kans om haar zelfstandigheid te stimuleren.”
Begeleiden is balanceren
Tijdens dit traject wordt er ook een dosis vertrouwen, doorzettingsvermogen en een
professionele frisse blik van de begeleiders gevraagd. “Er zijn genoeg lastige
momenten geweest tijdens dit traject,” zegt Sacha. “Als begeleider ben je natuurlijk
professioneel betrokken. Dat betekent dat je ondanks je betrokkenheid ook genoeg
afstand houdt. Maar je bouwt toch een band op met een jongere. Dat maakt dat je
soms zelf ook zorgen hebt of ze nog wel gemotiveerd zijn en of jij het juiste voor hen
hebt gedaan. Dan is het werken in een team met meerdere visies echt heel helpend.
Het houdt iedereen scherp. Omdat we met meerdere collega’s dagelijks overleggen
is er altijd genoeg afstand en een frisse blik op de zaak. En behouden we die
professionele betrokkenheid.”
Op naar een toekomst vol kansen
Het resultaat: Een mbo-niveau 1 diploma voor Valerie. Maar dat is natuurlijk niet
alles. Sacha voegt toe: “Daarnaast is haar positieve zelfbeeld en haar geloof in
zichzelf enorm gegroeid. Ze kan nu oprecht zeggen: ‘Ik kan wat bereiken als ik iets
wil en ik heb dit zelf gedaan.’ Dat is zo waardevol. Die kracht neemt ze mee in haar
rugzak de toekomst in. Ze heeft leren doorzetten. En zeker niet onbelangrijk ze heeft
geleerd dat mensen te vertrouwen zijn en dat er ook mensen zijn die oprecht het
goede met haar voor hebben.” Inmiddels is Valerie aan het werk in een
woonzorgcentrum waar ze binnenkort intern aan een vervolgopleiding mag starten.
Comments